Onze eerste blogpost!! Om de website op een goede manier in te leiden, leek het ons een goed idee om een lijst te maken met de – voor ons – de beste debuutnummers.

Wat maakt het een geweldig debuut?
Natuurlijk is een goede tekst, toon, dans en een zuivere stem heel erg belangrijk. Maar voor ons zijn nog een paar andere elementen erg belangrijk om het ons soort debuut te maken!
Wat wij graag zien is mensen met een sterke karakter en een flinke dosis creativiteit. Het maakt niet zo uit of de groep uit 13 leden bestaat of uit vier of dat het bubblegum pop of hiphop is, zolang het bovengenoemde er maar is!

EXO – MAMA (2012)

Het eerste debuut dat bij mij opkomt is Mama van Exo. Dit was niet alleen een heel ander geluid voor SM Entertainment, maar als groep een heel nieuw concept. Exo bestond tijdens hun debuut uit twee groepen Exo-M en Exo-K. Dit was zo ver ons geheugen gaat in Korea nog niet eerder gedaan.

Dit nummer viel me al vanaf de intro ontzettend op. Het lijkt ook even alsof je naar een superhelden intro kijkt in plaats van een debuutnummer van een nieuwe groep. Alle leden hadden ook ontzettend veel karakter, zee waren sterk in de MV, live en ook in variety shows.

 

Helaas zie je in hun debuut niet veel van hun eigen creativiteit. SM entertainment staat bekend om hun groepen sterk te “scripten”. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor hun eigen creatieve ontwikkeling.

Miss A – Bad girl, Good girl (2010)

Dit is een van de meest iconische debuten van de vorige generatie. Miss A was de eerste girlgroup die debuteerde na Wondergirls (en dat zijn grote schoenen om te vullen!). Dit nummer had alles wat een goed debuut moet hebben. Goede Ritme, sterke stemmen, interessante dans en niet te vergeten, vier dames met ieder een sterk individueel karakter.

Dit maakt het ook erg jammer dat ze zo weinig aandacht krijgen in de laatste twee jaren voordat ze uit elkaar gingen.

AKMU – 200% (2014)

Ik zal eerlijk zijn dat is een van mijn favoriete debuten sinds dat ik fan van van K-pop! Ze hadden al een goede start toen ze meededen aan de webstrijd K-pop Star 2, maar de vrijheid die ze van YG kregen om hun eigen stem te ontwikkelen en de open relatie die ze als broer en zus hebben maken de nummers heel anders dan alle andere K-pop groepen.

Plus wie kan er niet verliefd worden op de stem van Su-hyun!!!!

Dreamcatcher – Chase me (2017)

Toegegeven dat dit niet het eerste debuut was van Dreamcatcher. Voordat ze terugkwamen als dreamcatcher gingen ze onder de naam MINX en hadden ze hun debuut in 2015 met Love Shake. Met Dreamcatcher gingen ze voor een nieuwe starten en als nieuwe start zullen we het rekenen ;).

De dames van Dreamcatcher heeft hun hele eigen stijl uitgevonden. Hun supernatural/suspense/rock/kpop stijl maakt ze uniek. Hun dans en sterke vocals maakt ze een homerun. wij verwachten veel van deze groep!

Mamamoo – Mr. Ambiguous

Mamamoo heeft alles wat wij nodig hebben voor een sterke groep. Ieder lid heeft overduidelijk haar eigen karakter. Ze kunnen heel goed zingen en dansen en niet te vergeten, ze zijn allemaal op hun eigen manier heel erg creatief.

Hun debuut nummer Mr. Ambiguous was een echte knaller toen het uitkwam. Dit soort nummers komen niet zo vaak langs in Kpop en het is nog zeldzamer als het een debuut is.

BAP – Warrior

Het is nu nogal stil rondom BAP, maar jeetje wat was hun debuut een knaller! Ze hielden zich niet in. De intensiteit, drama, dans, vocals alles knalde in dit debuut!

Plus durfde ze allemaal dezelfde haarkleur te nemen. Nou is dit niet persé uniek, maar wel riskant. Je maakt het namelijk moeilijker om ze uit elkaar te houden en daardoor biases te creëren.

Seventeen – Adore U (2015)

Adore U is misschien niet de grote debuut knallers die verder in de lijst staan, maar ik vind dat ze niet echt gemist kunnen worden in de lijst. Seventeen staat namelijk niet alleen bekend om de hoeveelheid leden (Ik bedoel, kom op we zijn dat nu wel gewend in Kpop), maar vooral om hun creativiteit.

Zo heeft Woozi de tekst geschreven voor dit nummer en Hoshi heeft gewerkt aan de choreochrafie.

Pristin – Wee Woo (2017)

Net zoals met Seventeen geeft Plediz de dames van Pristin de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. Dit nummer was niet alleen geschreven door Sungyeon. Ook hadden de dames flink wat te zeggen bij het ontwikkelen van de choreografie en de productie van de MV (de verhaallijn daarvan is trouwens duisterder dan je denkt).

Pristin had niet alleen een hele slimme pre-debuut campagne om ze in de aandacht te brengen, maar ook een goed geproduceerde mini-album en music video. Wij verwachten veel van deze groep!

Fun fact: Plediz heeft aangegeven Pristin niet op zware dieten te zetten en dat hun gezondheid voor gaat. Dit kan je ook goed zien bij de meiden. Ze hebben allemaal een andere lichaamsbouw. Complimenten aan Plediz!

Geef een reactie